Fotografia de arhitectura

Fotografia de arhitectura are rolul de a capta ambientul unui mediu construit, dar ea nu se limiteaza la a reda monumentele arhitecturale si detaliile lor, spatiile interioare si exterioare sau peisajul urban. In functie de talentul si viziunea fotografului, cladirile cu adevarat deosebite pot capata o personalitate proprie, transformandu-se in veritabile opere de arta.

Destule sunt situatiile in care impresia finala asupra unei constructii este data tocmai de micile detalii, a caror importanta ar fi sesizata doar in lipsa acestora. Sunt amanunte estetice sau functionale care deseori trec neobservate, dar a caror valoare este demna de apreciat. Din acest punct de vedere, fotografia de arhitectura reprezinta o provocare, fiind atat de prezenta in peisajul cotidian incat poate trece neobservata.

COMPOZITIA

Fotografia de arhitectura reprezinta o transpunere bidimensionala a tridimensionalului, deci trebuie sa aveti in vedere compozitia cadrului pe care vreti sa-l fotografiati. Compozitia este un factor foarte important in obtinerea unor rezultate remarcabile deoarece, cu ajutorul acesteia, elementele din cadru vor fi dispuse si percepute intr-o anumita ordine in functie de importanta, vizibilitatea sau locatia lor.

Printr-o compozitie corespunzatoare puteti sugera privitorului unde si ce sa priveasca mai intai, prin urmare nu trebuie doar sa prezentati subiectul, ci sa-l inzestrati cu sensuri. Desigur, compozitia depinde si de scena pe care doriti sa o capturati: o cladire veche va arata mai bine intr-o compozitie simpla ce va evidentia detaliile si frumusetea acesteia, in timp ce pentru constructiile moderne puteti incerca un stil mai abstract si unghiuri neobisnuite.

Problema compozitiei o puteti rezolva prin identificarea unui obiect care sa joace rolul unei „rame” in jurul subiectului. Acesta poate fi un obiect natural, cum ar fi ramura unui copac, sau a unei arcade convenabile. Daca nu puteti gasi o „rama”, puteti utiliza o statuie sau o planta din fundal, care sa acorde profunzime de camp fotografiei. Aceasta tehnica funtioneaza foarte bine in combinatie cu obiectivele wide.

DISTORSIONAREA

In general, in fotografia de arhitectura veti dori ca liniile verticale din poza sa fie nedistorsionate, acest lucru fiind de preferat in situatia in care aparatul foto este in pozitie verticala (portrait). Insa, in anumite situatii, unghiul wide al camerei dumneavoastra ar putea fi mai mult un dezavantaj decat un avantaj, mai ales cand vine vorba de fotografierea cladirilor foarte inalte.

Bineinteles, aici intervin legile opticii si astfel vor aparea distorsiunile in imaginea dumneavoastra. Se poate intampla ca, dupa ce descarcati poza pe calculator, sa constatati ca verticalele din poza dumneavoastra sunt inclinate. Insa, nu este totul pierdut: utilizand programe de prelucrare a pozelor, aceste distorsiuni se pot corecta destul de usor.

Sfaturi pentru evitarea obtinerii fotografiilor distorsionate

Daca va aflati in situatia in care trebuie sa fotografiati o cladire foarte inalta, puteti evita distorsiunile din imagine daca fotografiati cladirea din cel mai inalt punct permis de spatiul in care va aflati. In acest mod, veti economisi timpul necesar prelucrarii intr-un software specializat.

O alta sugestie pe care o puteti aplica in cazul cladirilor inalte este inclinarea camerei foto pe spate pentru a putea cuprinde subiectul in intregime, rezultatul fiind un efect cunoscut sub numele de „linii convergente”. In urma acestui procedeu, fotografia va capata spatialitate, iar atentia privitorului va fi atrasa catre un singur punct.

Bineinteles, nu intotdeauna veti dori sa includeti toata cladirea in fotografie. Concentrandu-va asupra unui detaliu arhitectural interesant, veti putea exclude partile din cladire ce nu prezinta un interes foarte ridicat.

LUMINA

Desi in fotografia de arhitectura subiectul este intotdeauna nemiscat, lumina joaca un rol important. De cele mai multe ori veti fotografia utilizand lumina naturala, ce se afla intr-o permanenta schimbare, nu numai la rasaritul si apusul soarelui, dar si datorita norilor. Nu uitati ca in functie de momentul zilei, umbrele pot fi mai lungi sau mai scurte, ceea ce inseamna ca ora la care fotografiati este vitala.

Orientarea cladirilor este de asemenea foarte importanta. In functie de ora, puteti alege o lumina perpendiculara pe o anumita fatada sau o lumina razanta care sa reliefeze textura zidurilor. In contrast cu partile umbrite ale cladirii, lumina ii va conferi acesteia volum si spatialitate.

Nu va rezumati insa la a fotografia in timpul zilei. De multe ori, arhitectura unei constructii este evidentiata cu ajutorul reflectoarelor special amplasate, lumina artificiala fiind un element de compozitie foarte important in acest caz.

Anumite cladiri pe care in mod normal poate nici nu le-ati remarca in timpul zilei, sunt complet transformate in timpul noptii. In realitate, cel mai potrivit moment pentru fotografierea acestor scene este amurgul, cand cerul inca mai este albastru. Astfel, contrastul dintre cladiri si cer este mai putin puternic. In orice caz, pentru fotografia nocturna veti avea nevoie de un trepied, pentru a exclude orice fel de zgomot din imaginile dumneavoastra.

INTERIOARELE

Cand intalniti interioare impresionant amenajate, nu folositi flash-ul, deoarece chiar si cele utilizate de fotografii profesionisti nu sunt suficient de puternice pentru a lumina incaperi mari. Daca lumina naturala este deficitara, puteti compensa prin marirea timpului de expunere. Ca si in cazul fotografiei nocturne, pentru a evita obtinerea unui cadru miscat veti avea nevoie de un trepied.

Sfaturi tehnice si echipament

• Cand ne gandim la fotografia de arhitectura, primul lucru care ne vine in minte este reprezentat de obiectivele wide. Multe dintre cele mai multe fotogenice cladiri sunt fie foarte inalte, fie foarte extinse, iar cuprinderea lor intr-un singur cadru poate fi o problema, in special daca va aflati intr-un spatiu ingust ce nu ofera libertate de miscare.

• Teleobiectivul permite fotografierea cladirilor de la distante mari, evitand in acelasi timp si deformarile.

• Camerele foto DSLR au avantajul de a putea folosi obiective shift ce permit translatii pe doua directii perpendiculare pe axa optica si ajuta la corectarea perspectivei. Sunt obiective relativ scumpe, atat datorita constructiei mecanice, cat si a formulei optice.

• Filtrele sunt de asemenea utile pentru fotografia arhitecturala. Cladirile vechi, cum ar fi castelele, catedralele, etc., au nevoie adeseori de un filtru warm. In cazul cladirilor moderne, cum ar fi zgarie-norii, nimic nu se compara cu un filtru de polarizare, pentru a dinamiza poza. In cazul in care culoarea cerului este stearsa sau supraexpusa, aceasta ar putea distruge impactul fotografiei. Utilizarea unor filtre gradient poate evita aceste situatii nedorite.

• Atunci cand calatoriti in orase pe care nu le cunoasteti, o harta ce indica locatia monumentelor si amplasarea acestora fata de punctele cardinale este foarte utila. Utilizati, de exemplu, acele harti ale centrelor istorice unde strazile sunt figurate in plan, iar cladirile sunt reprezentate in schite tridimensionale.

• Este recomandat ca, in limita posibilitatilor, sa folositi timpi lungi de expunere si sa mentineti diafragma cat mai inchisa, pentru obtinerea profunzimii de camp.

Sursa

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s