Reguli pentru compozitia fotografiilor

Un fotograf acorda atentie atat setarilor aparatului cat si compozitiei. Setarile asigura o expunere optima, iar compozitia face fotografia atractiva.

De ce reguli ? Unii spun ca nu exista reguli in fotografie. Dar pentru un incepator in ale fotografiei regulile aduc claritate, siguranta si succes fara batai de cap. Odata intelese poti apoi jongla cu ele sau le poti arunca la gunoi pentru a face loc propriilor reguli sau non-reguli.

1. Compozitia reusita

Pentru o compozitie reusita trebuie sa „vezi” forme geometrice, linii, aranjamente, marimi, forme, curbe, texturi, tonuri de culoare, modele, perspective, planuri, simplitatea, complexitatea, simetria, asimetria, echilibrul sau dezechilibrul, in scena pe care vrei sa o fotografiezi.

Exista cateva reguli de baza pe care le poti aplica la inceput. Mai tarziu o sa inveti cum poti sa le ocolesti sau sa le folosesti creativ pentru a obtine o fotografie originala. „Ochiul de artist” poate fi format, la fel ca orice alta competenta. Desigur, nu se invata de pe o zi pe alta, ci exersand, experimentand si invatand din greseli.

Compozitia este subiectiva. Nu te astepta ca o compozitie pe care tu o consideri reusita sa fie apreciata de toata lumea. O fotografie este atractiva pentru mai multa lume daca indeplineste doua din trei conditii: fotografia are o tema universala, accentueaza ceva si/sau include alte elemente care au legatura cu tema.

 

1.1. Tema fotografiei

Fotografia exprima ceva, o emotie, o nevoie, o idee sau spune o poveste. Cu alte cuvinte fotografia are o tema. Este de dorit ca tema sa fie pe cat posibil universala sau sa aiba cel putin o semnificatie pentru o cultura sau un grup de oameni.

tema-culori-600

Iata o lista cu teme universale. Desigur, nu este nici pe departe exhaustiva.

  • Autoportret
  • Bucurie
  • Contraste
  • Culori
  • Delicatete
  • Diversitate
  • Energie
  • Familie
  • Independenta
  • Joaca
  • Linii
  • Nori
  • Obstacole
  • Pasiune
  • Prietenie
  • Singuratate
  • Tranzitie
  • Vant
  • Viata la tara
  • Vremea

 

Cateva teme care au succes pe retele de socializare:

  • Animale de casa (pucelusi de guineea, hamsteri, soparle)
  • Animale salbatice (vulpi, ratoni, suricate)
  • Caini
  • Celebritati
  • Emotii
  • Mancare
  • Pisici
  • Selfies (autoportret)

 

1.2. Eliminarea distragerilor

Fotografia accentueaza ceva, o trasatura, o reactie, un comportament. In acelasi timp sunt eliminate distragerile, adica elementele care nu au legatura cu tema aleasa.

 

Mancare in farfurii. Orice alt element care poate distrage atentia a fost eliminat. Farfuriile au fost plasate jos, in zona emotiilor, instinctelor si poftelor.

 

1.3. Alte elemente care au legatura cu tema

Fotografia pune accent si pe alte elemente in legatura cu tema.

    Si alte elemente care au legatura cu tema au fost incluse in fotografie, accentuand-o.

 

2. Plasarea subiectului in fotografie

Nu de putine ori am auzit, sau am citit, ca plasarea unui subiect in centrul fotografiei face fotografia plictisitoare si ca intodeauna subiectul ar trebui plasat oriunde in alta parte, de preferinta in lateral, „pentru ca face fotografia mai interesanta”. Cred ca este multa superficialitate in afirmatii de genul asta.

Plasarea subiectului sau a centrului de interes intr-o anumita parte a fotografiei transmite un anumit mesaj, accentueaza o trasatura sau subliniaza o idee. Cunoasterea zonelor fotografiei va va ajuta sa intelegeti mai bine fotografiile facute de fotografi celebri si sa creati compozitii care au un sens.

 

2.1. Trecutul si viitorul

Din punct de vedere psihologic se considera ca partea dreapta inseamna viitorul, orientarea spre viitor, si partea stanga inseamna trecutul, sau orientarea spre trecut.

trecut-viitor

 

In mormanul de uscaturi, floarea reprezinta renasterea, speranta, viitorul. Galbenul este culoarea sperantei, optimismului si dorintei de schimbare. Floarea a fost plasata in dreapta, zona viitorului si in partea de jos, zona emotiilor.

    Galbenul reprezinta speranta. Floarea a fost plasata in dreapta, zona viitorului si in partea de jos, zona emotiilor.

 

2.2. Constientul – instinctele, ratiunea – emotia

Partea superioara reprezinta rationalul, constientul, gandirea, cognitia. Partea inferioara este zona instinctelor, a inconstientului si emotiilor.

rational-emotional1

 

Pentru a accentua starea meditativa, centrul de interes din fotografie a fost plasat in partea superioara. Subiectul este fotografiat de jos (low-angle) pentru a accentua puterea, dominarea.

man-345724_640

Partea inferioara este zona opusa ratiunii si reprezinta inconstientul, zona emotionala. Ratonul care se odihneste a fost plasat in partea de jos a fotografiei, in zona inconstientului. A fost fotografiat la nivelul ochilor pentru a crea o relatie intre el si privitori.

    Odihna, subiectul este plasat in stanga, in zona pasivitatii si jos, in zona instinctelor.

 

2.3. Pasivitatea – activitatea

Plasarea ratonului spre stanga accentueaza starea sa de pasivitate. Partea stanga este zona pasivitatii si partea dreapta este zona activitatii.

pasiv-activ

 

2.4. Siguranta – nesiguranta

Centrul fotografiei este zona echilibrului, a sigurantei, linistii, a prezentului sau a nevoii de securitate. Partile laterale sunt zonele dezechilibrului, fie ca este vorba de trecut (suparare, deprimare, depresie), fie ca este vorba de viitor (necunoscut).

siguranta-nesiguranta

 

Plasarea unui subiect in centru poate inseamna securitate, liniste, siguranta, incredere sau o nevoie de siguranta. In fotografia de mai jos subiectul este plasat in centrul fotografiei pentru a accentua nevoia sa de siguranta.

Nesiguranta, anxietate, nevoie de siguranta.

 

Pentru unii fotografi plasarea centrului de interes in mijlocul fotografiei este tabu si duce automat la o imagine neinteresanta, plicitisitoare si statica. Insa daca vrei sa exprimi siguranta si increderea atunci mijlocul este locul cel potrivit pentru centrul de interes al fotografiei.

Siguranta

 

Plasarea subiectului in stanga sau in dreapta fotografiei inseamna insecuritate, nesiguranta. De exemplu poti plasa un subiect in stanga fotografiei pentru a accentua frica, nesiguranta si refugierea in trecut. Poti plasa subiectul in dreapta pentru a accentua frica de schimbare. Plasand punctul de interes in stanga sau in dreapta transmiti mesaje diferite.

Nesiguranta

Baiatul din fotografie este plasat in stanga pentru a accentua frica de viitor, nesiguranta. Este fotografiat de sus (high angle) pentru a accentua starea sa de inferioritate, slabiciunea, lipsa de putere.

 

3. Compozitii interesante

Iata cateva reguli care te pot ajuta sa obtii o compozitie mai interesanta. Asa cum spuneam le poti folosi ca pe retete si cu timpul poti invata sa le folosesti creativ sau sa le incalci cu buna stiinta.

 

3.1. Accentuarea subiectului

Accentuarea subiectului se poate face in multe moduri. Poti scoate in evidenta un subiect prin plasarea sa intr-o anumita zona a fotografiei, delimitand-ul cu un cadru, prin focus selectiv, prin lumina selectiva, prin culoare selectiva, repetitie, contrast, claritate sau neclaritate.

 

3.1.1. Incadrarea subiectului

Un cadru (natural) va orienta privirea. Cadrul poate sa fie sau sa nu fie complet si poate avea diferite forme. O bolta, ca in exemplul de mai jos, un ochi in gard, doi pomi in V, sau orice altceva gasesti pe teren. Incadrarea subiectului da si o senzatie de spatiu tridimensional in fotografie.

bolta

 

In imaginea de mai jos paunul a fost fotografiat printr-un ochi de gard. Sarma a iesit foarte blurata si creaza un cadru.

cadru

In imaginea de mai jos subiectul este accentuat prin incadrarea intre alte persoane si prin focus selectiv.
nikon-18-200-vig-12

3.1.2. Focus selectiv

Aici subiectul este izolat de fundal si este fotografiat de aproape pentru a apare marit. Regula treimilor a fost respectata si ciuperca este plasata la intersectia liniilor in stanga sus. Prin izolare si plasare atrage imediat atentia.

focus

3.1.3. Izolare prin high-key sau miscare

In exemplu de mai jos este o combinatie a ambelor tehnici: miscare si high-key. Subiectul este scos in evidenta prin miscare (panning), iar elementele, care distrag atentia, au fost estompate prin supra-expunere.

high-key

 

3.2. Regula treimilor

Cred ca regula treimilor este cea mai cunoscuta regula de compozitie. Pentru a respecta aceasta regula trebuie sa-ti imaginezi ca ecranul sau vizorul aparatului foto este impartit in noua zone egale. Unele aparate foto ofera ajutor pentru compozitie, adica un grid (retea pentru compozitie sau incadrare), cu 4 sau mai multe linii. Reteaua poate fi afisata pe ecran si la unele aparate in vizor.

Regula treimilor spune ca imaginea poate fi impartita in 2/3 si 1/3. Cand fotografiezi un peisaj, cerul poate acoperi 2/3 sau 1/3 din fotografie. In exemplu de mai jos cerul ocupa treimea de sus, iar graul, cele doua treimi de jos.

Regula treimilor

 

In urmatorul exemplu fotografia este impartita in trei zone: cerul (aerul), pomii (solul) si apa.

treimi-2

 

Regula treimilor poate fi incalcata in anumite situatii, cum este cea de mai jos.

oglindire

 

3.3. Zona activa si zona moarta

Reteaua de linii ne ajuta de asemenea sa plasam un subiect in punctele de intersectie. Mai jos este un subiect plasat la intersectia liniilor, in partea stanga jos. Prin plasarea sa intr-o parte se creaza in partea cealalta o zona activa, un loc de miscare pentru subiect.

treimi-3

Regula spatiului din spatele si din fata subiectului poate fi incalcata pentru a scoate ceva in evidenta ceva. In situatia de mai jos miscarea este accentuata prin accentuarea usoara a zonei moarte (zona din spatele subiectului).

Zona (moarta) din spatele subiectului este mai mare decat zona din fata si accentueaza miscarea.

 

3.4. V-uri

Cadrul a fost asa ales incat muntii sa formeze litera V. Privirea este orientata la intersectia liniilor.

v-uri

 

3.5. Curbe

Curbele conduc privirea in fotografie. O curba iti da o senzatie de calm si te face sa o urmezi.

curbe

Sursa

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s