In plus fata de ajustarile focalizarii, irisului si ale balansului de culoare cele mai multe camere video profesionale au un reglaj de ajustare vitezei obturatorului (shutter speed).

Stiinta de a folosi timpul de expunere dar si viteza de obturare (shutter speed) este un alt exemplu de un control creativ important care poate separa amatorii de profesionisti.

Spre deosebire de obturatorul mecanic folosit la camerele foto, in cele mai multe camere video acesta este declansat electronic. Viteza de deschidere a „shutter-ului” reprezinta pur si simplu timpul in care ii este permis luminii sa intre pentru a se incarca in senzorul CCD dupa care va fi descarcata.

Cu viteze de 1/12000 secunde, in unele camere video de consum, aproape orice miscare poate fi „inghetata”, fara neclaritate – autoturisme in viteza, mingi de golf, sau pucuri de hochei.

EdgertonAppleBulletDaca imparti 1 secunda in 12000 de parti si permiti imaginii sa fie expusa numai pentru unul dintre aceste intervale de 12.000 iti faci o idee de cat de rapid este acest lucru.

De exemplu, a fost folosita o viteza de expunere foarte mare (realizata cu echipament special) pentru a arata cum acest glonte trece printr-un mar.

Viteza obturatorului si expunerea rezultata

Prin stabilirea unei viteze „normale” de fotografiere de 1/50 secunde (timpul necesar pentru a scana un camp video in standardul PAL), prelevarea luminii in mod electronic se face in timpul maxim permis de rata campurilor a sistemului televizorului. Aceasta reprezinta expunerea maxima posibila fara ca miscarea din scena sa aiba de suferit.

shuttertimeAcest grafic de bare reprezinta expunerea la diferite viteze de declansare a obturatorului.

In conditii de expunere la lumina foarte slaba pe anumite camere video poate fi incetinita viteza de obturare, pentru a permite sa se inregistreze mai multa lumina pe senzorul de captare (CCD sau CMOS) (barele de mai jos de1/60 din grafic).

Desi aceasta are ca rezultat un film mult mai luminos, va apare un efect stroboscopic foarte enervant.

In cazul in care apare nevoia de a opri (ingheta) actiunea, pot fi selectate viteze mai mari ale obturatorului decat cea „normala”. Cele mai multe camere video profesionale au o serie de viteze de obturare care variaza de la 1/50 sec (normal) pana la 1/2000 secunde. Multe camere merg dincolo de aceasta, ajungand la viteze de 1/5000, 1/10000, si chiar 1/12000 secunde.

Observam in graficul de mai sus modul in care aceasta viteza de obturare reduce lumina incarcata pe cip (expunerea). Pentru a compensa, irisul obiectivului trebuie sa fie mai deschis cu cateva valori f-top.

water polo shutter speedVitezele mai mari (de la 1/1 000 in sus) fac posibile efecte de slow-motion (derulari in relanti) si stop-cadru (freeze frame), cum ar fi cel pe care il vedem aici.

Viteza obturatorului si valorile f-stop

La fel ca in fotografia traditionala, in camerele video exista o relatie directa intre viteza obturatorului si valoarea F-stop (deschiderea irisului). Fiecare dintre combinatiile din tabelul de mai jos reprezinta aceeasi expunere totala a luminii pe senzor.

Viteza obturatorului

Normal

1/50

1/100 1/250 1/500 1/1000 1/2000 1/4000 1/8000 1/10000

F-stop corespunzator

16

11

8

5.6

4.0

2.8

2.0

1.4

1.2

Veti observa din tabelul de mai sus ca de fiecare data cand viteza obturatorului este dublata, obiectivul trebuie sa fie deschis cu un f-stop pentru a oferi aceeasi expunere neta. (Viteza sporita a obturatorului reduce timpul de expunere la jumatate, dar deschiderea irisului cu un f-stop permite trecerea unei cantitati de lumina de doua ori mai mare prin lentila.)Combinatiile prezentate in tabelul de mai sus sunt pentru o scena cu o valoare constanta a cantitatii de lumina. O scena diferita poate apela la o expunere de 1/100 la f / 4 in loc de f/11, de exemplu, iar relatia dintre viteza obturatorului si f-stop se va schimba in consecinta.

Aceste valori ale irisului precum si viteza de declansare a obturatorului pot parea confuze la prima vedere, dar odata ce le ai in minte, te vor servi in consecinta in realizarea filmelor si a fotografiei. Aceste lucruri au ramas in esenta neschimbate pentru mai bine de un secol.

Valori mici ale vitezei obturatorului (Low shutter speeds)

Asa cum am spus, unele camere video pot avea setari ale ratelor de expunere mai mici de 1/50 (considerata normala). Aceasta viteza (redusa) genereaza un efect surprinzator al luminii ce baleiaza senzorul CCD.

Rezultatul acestui acest proces este ca se omit in mod regulat unele campuri (fields) si cadre (frames).

In cazul in care nu exista miscare in scena, omisiunea acestor campuri si cadre este insesizabila. Daca scena este animata (cu miscare), omisiunea acestor cadre va avea ca rezultat un efect stroboscopic, de cele mai multe ori deranjant pentru ochi.

Pe langa efectul „special” discutabil, exista situatii cand imaginea stroboscopica este mai buna decat nimic, aici referindu-ne la imagini filmate pentru stiri sau chiar documentare in care se incearca sa se surprinda o scena live, reala.

Vitezele mari ale obturatorului (High shutter speeds)

BulletAcum, haideti sa analizam celalalt capat al intervalului de expunere. La viteze de declansare a obturatorului mai mici de 1/250 secunde, actiunea tinde sa curga intr-un ritm normal, iar referindu-ne la claritate sunt niste cadre discrete, mai putin blurate (incetosate).

Imaginile au o neclaritate usoara, foarte mica, si se poate face o tranzitie neteda intre cadre succesive, efectul stroboscopic fiind mult diminuat.

Camere video dedicate pentru a rula imagini la viteza de relanti (slow motion) pot trage intre 100 si 200 (sau chiar mai mari de 1000) de cadre pe secunda, cu timpi de expunere corespunzator mai mari. Prin redarea imagini inregistrate la aceasta viteza puteti studia portiuni discrete de actiune.

coast1coast2coast3coast4

 

Pentru a vedea diferenta pe care o poate face viteza de declansare a obturatorului (shutter speed) sa studiem secventa de imagi alaturata. Prima imagine a fost luata la 1/30 secunde, a doua la 1/100, a treia la 1/500, iar fotografia finala la 1/1000 secunde. Aceasta diferenta se vede in special atunci cand se doreste un stop cadru (freeze image) la un anumit moment al derularii actiunii.

O nota finala despre viteza de declansare a obturatorului:

Cand tragem intr-o lumina fluorescenta, este recomandabil sa ramanem la o viteza de 1/50 secunde (viteza normala). Folosirea un timp de expunere mai mare, duce de obicei la un efect de palpaie in film pentru ca intervalul de expunere a senzorului interactioneaza cu palpairea lumini fluorescente.

camera video primitivaAsa cum am mentionat anterior, o camera video trage cu o rata de 25 de cadre pe secunda (PAL) sau de 30 de cadre pe secunda (NTSC), in functie de tara. Cu toate acestea, cea mai recenta generatie de camere video profesionale pot fi „overcranked” sau „undercranked„.
Cranked – (actiunea de a da din manivela pentru rularea filmului) provine de la inceputul erei filmului (anii 1900) cand camerele cinematografice trebuiau sa fie rulate (cranked) de mana. (Una dintre primele camere cinematografice este in imaginea alaturata)

 

Deoarece proiectoarele de film ar fi trebuit sa fie operate la o viteza stabilita ca normala, in cazul in care camera de filmat a fost folosita la o viteza mai mare (overcranked) si rata de cadru (frame rate) a fost accelerata, iar actiunea a fost incetinita atunci cand filmul a fost proiectat mai tarziu, la viteza normala.

In procesul de accelerare a ratei de cadre, viteza de fotografiere a camerei a fost de asemenea redusa, lucru care necesita o lumina mai mare sau un f-stop mai mic. (Amintiti-va discutia anterioara despre de expunere.)

Daca inregistrarea imaginii in miscare a fost facuta la o viteza sub cea normala (undercranked), rata de inregistrare a cadrelor (frame rate) a fost micsorata. Acest lucru a insemnat ca actiunea va fi accelerata atunci cand va fi redata la o viteza normala. Viteza mica a rularii filmului pe care se inregistra, insemna automat ca ca viteza obturatorului a fost incetinita ceea ce ducea la o crestere a timpului de expunere a luminii pe film.

Chiar si atunci cand motoarele electrice au inlocuiet manivelele, camerele de film au pastrat capacitatea de a accelera sau incetini rata de cadru, iar termenii „overcranked” si „undercranked” au ramas in vocabularul industriei de film/televiziune.
In general oamenii de film pastreaza termenii de-a lungul anilor, chiar daca noilor tehnologii aceste denumiri par arhaice.
Desi vedem adesea scene rulate in slow-motion sau imagini care sunt rulate in mod accelerat, aceasta se face pentru obtinerea unui efect subtil, in general pentru a genera un anumit sentiment sau emotie.

De exemplu, o scena pote fi usor undercranked (rezultand o usoara crestere a vitezei de actiune) pentru a adauga intensitate si frenezia la o scena. Sau, camera poate fi overcranked pentru a incetini usor actiunea. Aceste artificii stau la indemana fiecaruia pentru a obtine efectul dorit dintr-o scena filmata.

 

Sursa

Anunțuri